Zending Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking (ZWO)

De activiteiten van ZWO op deze drie terreinen zijn voornamelijk, maar niet uitsluitend, internationaal gericht. De ZWO groep zamelt niet alleen geld in, maar werkt ook aan bewustwording binnen de eigen gemeente. Zij zoekt daarbij aansluiting bij de activiteiten van Kerk in Actie.

Onze ZWO wordt ondersteund door Ard-Jan Kok, de nieuwe consulent van Kerk in Actie in Zuid-Holland. Hij geeft onze wijkgemeente adviezen en informatie over collecten en projecten. In november 2023 praatte hij de ZWO-leden bij over nieuwe ontwikkelingen bij Kerk in Actie, met name over de opzet van zeven zogenaamde Actielanden van Kerk-in-Actie, waaronder een van onze twee meerjarige projecten:

Moldavië
Moldavië is het armste land van Europa, dat op dit moment ook nog wordt geconfronteerd met een grote toestroom van vluchtelingen uit buurland Oekraïne. Vanwege de grote werkeloosheid vertrekken veel mensen naar het buitenland om te werken en blijven jongeren en ouderen alleen achter. Kerk in Actie ondersteunt de lokale kerken en richt zich daarbij vooral op de achterblijvers. Jongeren en ouderen worden met elkaar in contact gebracht, de eenzaamheid bij hen is erg groot. Daarnaast speelt ook nog mee dat veel ouderen, door een broze gezondheid en ouderdom, vaak niet meer in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Een bezoekje, een klusje doen, luisteren naar elkaars verhalen en vooral er voor elkaar zijn… Dat maakt een levensgroot verschil in hun levens.”
Verwezen wordt naar filmpjes op de website www.kerkinactie.nl/moldavie waarin jongeren en ouderen aan het woord komen en zichtbaar wordt wat de hulp voor hen betekent. “Wanneer je deze filmpjes bekijkt en de verhalen hoort, raakt dat je. Het inspireert en stimuleert ons om het werk van de kerken in Moldavië te blijven steunen, samen met gemeenten in Nederland.”

ZWO Goede Bron ondersteunt dit project van harte.

Stichting Romario Suriname
Thuisbegeleiding aan mensen met een beperking in Suriname door Stichting Romario, een Nederlandse stichting met een passie voor Suriname. ZWO gaat deze Stichting vanaf 2024 gedurende 3 jaar ondersteunen. De Stichting ondersteunt de thuisbegeleiding aan mensen met een beperking in Suriname. Dit principe is in Suriname relatief onbekend.

Stichting Opo Doro

Stichting Romario is in 2017 opgericht door Mirjam van Herwijnen, inmiddels is er een onafhankelijk bestuur. Mirjam ging In 2013 voor het eerst naar Suriname. Daarvoor had zij vijftien jaar ervaring opgedaan in de zorg voor mensen met een beperking in Nederland. Ze merkte dat er in Suriname weinig ondersteuning is voor mensen met een beperking, zeker in de thuissituatie. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en geeft een team van zeven lokale medewerkers uitvoering aan de thuisbegeleiding. Zij gaan dagelijks op pad om gezinnen te bezoeken die thuis voor hun kind/ familielid met een beperking zorgen. In Suriname is weinig tot niets voor deze doelgroep geregeld. Dit lijdt tot ernstige vermindering van de kwaliteit van leven, door bijvoorbeeld ondervoeding bij slikproblemen, wonden bij bedlegerigheid, of uitsluiting omdat men denkt dat mensen in een rolstoel niet kunnen werken.”                                                  Mirjam 3e van links.

Open Deur
Mirjam vertelde dat de Stichting veel werkt in en rondom Paramaribo, waar ongeveer de helft van de Surinaamse bevolking woont. Met het nieuwe project Opo Doro wil de Stichting ook meer hulp bieden in de rest van het land. Dit willen zij bereiken door samen te gaan werken met lokale contactpersonen en instanties om de doelgroep in kaart te brengen. Daarna gaan zij de hulpvragen inventariseren en aan elkaar koppelen zodat er een gerichte begeleiding kan worden gegeven aan de doelgroep. Bijvoorbeeld door een fysiotherapeut in één keer een hele groep te laten behandelen, of door ouders met elkaar in contact te brengen om samen te werken in het oplossen van problemen waar ze tegenaan lopen. Opo Doro betekent in het Surinaams: open deur of nieuwe kans. Een van de cliënten vertelde: ‘Opo Doro is voor mij een nieuwe kans omdat ik op hun advies ben gaan revalideren na mijn ongeluk, nu kan ik mijn benen weer gebruiken. Ik had nooit gedacht dat dat nog mogelijk was.’
Mirjam sprak uit: “Het is bijzonder om te zien hoe God in de afgelopen jaren steeds weer heeft voorzien en ons heeft getoond hoe wij met betrekkelijk weinig middelen een groot verschil mogen maken in de levens van onze cliënten en hun families.”

ZWO is onder de indruk van dit initiatief en vindt dat Stichting Romario onze meerjarige steun volledig verdient.

Lees meer over de Stichting Romario op https://stichtingromario.nl

Naast onze 2 meerjaarsprojecten krijgen enkele organisaties een vaste donatie en twee keer per jaar bespreken de leden van de werkgroep ZWO welke organisaties dat jaar een eenmalige financiële bijdrage ontvangen. Meestal zijn dit projecten die door kerk in Actie worden ondersteund, maar ook andere projecten kunnen in aanmerking komen voor een bijdrage.

Financiering
De activiteiten van ZWO worden gefinancierd via collectes tijdens kerkdiensten, meestal voor nader omschreven activiteiten of projecten, en uit de toezeggingen van gemeenteleden aan de jaarlijkse ZWO-Balans. Een gift storten kan natuurlijk ook op rekeningnummer NL76 INGB0000313805, t.n.v. ZWO Prot Gem Alphen a/d Rijn-O/R.

Contact:
Voorzitter: Wilma Kraneburg, email: ZWO@goedebron.nl