Wijkgemeente Goede Bron

De protestantse wijkgemeente Goede Bron in Alphen aan den Rijn is op 1 september 2018 ontstaan door de samenvoeging van de wijkgemeenten de Bron en Goede Herderkerk. De wijkgemeente maakt deel uit van de Protestantse Gemeente Alphen aan den Rijn-Oudshoorn/Ridderveld en de Protestantse Kerk Nederland (PKN).

Missie
Onze missie is dat wij samen komen om kerk te zijn, dat wil zeggen ons geloof te beleven, vorm te geven en te laten groeien. Dat doen we door elkaar te ontmoeten, samen te vieren, te bidden, te zingen, te lezen en te leren. We laten ons daarbij inspireren door een goede en liefdevolle God, door zijn Zoon Jezus, die zijn leven gaf en ons voorbeeld is, en door de Geest, die verbindt, steunt en ons kracht geeft.

In ons handelen willen we getuigen van ons geloof. Zo maken we zichtbaar wat de waarde van onze wijkgemeente Goede Bron kan zijn in Oudshoorn/Ridderveld, maar ook breder in Alphen aan den Rijn en daarbuiten.
Puttend uit de Bron willen we omzien naar de mensen om ons heen, gelovig of niet. We willen zorgzaam zijn voor anderen, praktische hulp geven en aandacht schenken waar dat nodig is. Op deze wijze willen we de boodschap van onze God verspreiden.

Visie
De essentie van onze visie kunnen we als volgt weergeven:
Gods liefdevolle Nabijheid in Christus geeft hoop, troost en betekenis
- draagt ons elke dag van ons leven, en daarna
- daagt ons uit om samen te vieren en te leren
- vraagt ons om te getuigen en zorgzaam te zijn

Om onze visie vorm te geven kiezen we voor vier bronwoorden. Werkwoorden die ons aan de ene kant dragen, we zijn immers gemeente van de Heer, die ons aan de andere kant uitdagen en inspireren. Het doel van de bronwoorden is dat ze ons in beweging zetten én ons handvatten geven om ons gemeente-zijn een eigen gezicht te geven. Deze bronwoorden zijn het perspectief, waarmee we naar de tekst van onze missie kijken.
De bronwoorden zijn: Verbinden, Spelen, Spellen, Pionieren.
Vier gelijkwaardige woorden als de vier zijden van een piramide. Elke zijde grenst aan alle andere zijden, elke zijde kan het dragende grondvlak zijn.

• We willen een gemeenschap zijn die verbinding tot stand brengt. Die verbinding willen we op verschillende manieren zichtbaar maken. Onze verbinding met God, de verbinding met elkaar, de verbinding dwars door de generaties heen en de verbinding met andere gemeenschappen.
  • We willen een gemeenschap zijn die speelt voor het aangezicht van God.
  • We willen een gemeenschap zijn die spelt: de Schriften en de wereld waarin we leven.
  • We willen een zorgzame gemeenschap zijn die durft te pionieren.

Het volledige document met onze Visie kunt u hier downloaden