Nieuws van DPA Alphen over asielzoekerscentrum Hoorn West

Het zal bij de meesten van u wel bekend zijn dat de gemeente Alphen aan den Rijn een contract heeft afgesloten met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) voor de vestiging van een asielzoekerscentrum (azc) in het gebied ‘Hoorn West’ voor de duur van vijf jaar. De gemeente Alphen zet hierbij in op een brede samenwerking met alle geledingen van de bevolking en heeft daarom ook een verzoek via het DPA gedaan aan de kerken.
Vanuit het DPA is daarom een groep van zes mensen samengesteld, die hierover met de gemeente Alphen aan den Rijn contact heeft gezocht. Te weten: Ad Janmaat, Ruby Loppé, Koos van Arkel, Richard Brand, Dirk Coster en Jan Achterberg.
Inmiddels zijn er gesprekken met de gemeente Alphen aan den Rijn en vertegenwoordigers van de diverse groeperingen die hierin actief deel willen nemen.
Wij willen u namens het Diaconaal Platform Alphen graag informeren over de stand van zaken.
Op dit moment loopt er een aanvraag voor omgevingsvergunning en wordt de kavel voorbereid. De kavel is gelegen tussen de oprit naar de Maximabrug, de Hoorn en de Genielaan. Het COA is verantwoordelijk voor het plaatsen en inrichten van de woonunits. Naar verwachting zal het azc vanaf begin 2025 bewoond gaan worden.
Er zal een capaciteit voor 350 – 400 bewoners worden gecreëerd. De samenstelling van de bewonersgroep zal een mix zijn van vluchtelingen afkomstig uit diverse landen, die als asielzoeker in afwachting zijn van hun asielprocedure of als statushouder wachten op toewijzing van een woning. Het streven is dat, na het verkrijgen van een verblijfstatus, aan zoveel mogelijk mensen een woning zal worden toegewezen in de gemeente Alphen aan den Rijn of in de directe omgeving daarvan.
Er worden ondersteuning, ideeën en ontmoetingsruimtes gevraagd aan diverse kerken en verschillende activiteiten en taallessen zullen aangeboden gaan worden.
Ook zal er een beroep gedaan worden op vele vrijwilligers om de vluchtelingen een warm welkom te geven.
Wilt u iets gaan betekenen voor deze groep? Dan hoor ik het graag!
Namens DPA, Nieske de Meij